19
Απρ

documenta 14: Σημαντικοί συνθέτες και μια παγκόσμια πρεμιέρα στο Μέγαρο Moυσικής

documenta 14: Σημαντικοί συνθέτες και μια παγκόσμια πρεμιέρα στο Μέγαρο Moυσικής

Πρότζεκτ, συναυλίες και δράσεις που αξίζει να δεις

Με σημαντικούς σύγχρονους συνθέτες και μια παγκόσμια πρεμιέρα η documenta 14 φιλοξενεί μια σειρά εκλεκτικών εκδηλώσεων στις αίθουσες συναυλιών του Μεγάρου Μουσικής. Ξεχωριστά έργα όπως το The People United Will Never Be Defeated! του Frederic Rzewski, και άλλων σύγχρονων συνθετών όπως ο Julius Eastman, η Éliane Radigue και ο Jakob Ullmann. Ο Joaquín Orellana θα παρουσιάσει την πρεμιέρα της νέας του δουλειάς, Sinfonía del Tercer Mundo (Συμφωνία από τον Τρίτο Κόσμο), κορύφωση πολυετών πειραματισμών με χορωδίες και ορχήστρες, καθώς και με τα δικής του επινόησης ηχητικά σκεύη (utilés sonoros) που θα εκτίθενται στο Μέγαρο κατά τη διάρκεια της συναυλίας του. Το μουσικό πρόγραμμα στο Μέγαρο εστιάζει σε καίριες πολιτικοοικονομικές στιγμές όπως εκφράζονται ή αντανακλώνται από τις μουσικές συνθέσεις και τους δημιουργούς τους. Ως προέκταση του κανονικού προγράμματος του Μεγάρου, η σειρά αυτή παρουσιάζει διαφορετικούς τρόπους ακρόασης και μια γνωριμία με ανορθόδοξους αλλά καθοριστικούς μηχανισμούς του ήχου. Aναλυτικά από 19 Απριλίου έως 16 Ιουλίου αυτές είναι οι μουσικές εκδηλώσεις της documenta 14 που αξίζουν την προσοχή σου...

KΣΥΜΕ και EMS: Ηλεκτρονική Μουσική από την Ελλάδα και τη Σουηδία
Συναυλία 4 έργων για σόλο EMS Synthi 100, σε ανάθεση της documenta 14

 

19 & 20 Απριλίου | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Πρότζεκτ της documenta 14 ήταν η αποκατάσταση του ιστορικού και σπάνιου EMS Synthi100 που οδήγησε στην ανάθεση νέων συνθέσεων ειδικά για το όργανο αυτό. Τα έργα, τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά, ερμηνεύουν δύο έλληνες και δύο σουηδοί καλλιτέχνες. Θα προηγηθεί παρουσίαση και συζήτηση (στα αγγλικά) για την εξέλιξη του EMS Synthi 100 με τους: Marie Gavois (Fylkingen), Μαρίνο Κουτσομιχάλη (KSYME/CMRC), Mats Lindström (EMS), Frances Morgan (PhD, Royal Academy of Art), Paolo Thorsen-Nagel (documenta 14). Μια συνεργασία των κέντρων ΚΣΥΜΕ / CMRC (Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας / Contemporary Music Research Center) και EMS (Electronmusikstudion) της Στοκχόλμης
19 Aπριλίου
• 19:00-20:30: Παρουσίαση-Συζήτηση
• 21:00-21:30: Συναυλία του Μαρίνου Κουτσομιχάλη
• 22:00- 22:30: Συναυλία του Jonas Broberg
20 Απριλίου
• 19:00-20:30: Παρουσίαση-Συζήτηση
• 21:00-21:30: Συναυλία του Πάνου Αλεξιάδη
• 22:00-22:30: Συναυλία της Lisa Stenberg

Eπίκυκλος και Project 21 του Γιάννη Χρήστου

 

25 Απριλίου | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης | 20:30
Στα όψιμα έργα του ο Γιάννης Χρήστου ακολούθησε τις κατευθύνσεις της εννοιολογικής τέχνης. Μετά το θάνατό του, βρέθηκαν στο αρχείο του πολλές ιδέες για συνθέσεις τις οποίες δεν είχε προλάβει να αναπτύξει. Ο Ρούπερτ Χούμπερ ολοκλήρωσε το Project 21 και διασκεύασε επίσης το έργο Επίκυκλος.
Επίκυκλος, για κάθε συμμετέχοντα
Project 21 για πέντε περφόρμερ και ηλεκτρονική μουσική
Spinario Ensemble
Μουσική διεύθυνση: Rupert Huber
Συμμετέχουν Cornelia Bitzner, Doris Huber, Alexander Hermann, Tobias Schlierf, Donald Manuel

Frederic Rzewski: Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος!

 

4 Μαΐου | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος | 20:30
Σύνολο 36 παραλλαγών πάνω στη μελωδία του λαϊκού τραγουδιού από τη Χιλή «El pueblo unido, jamás será vencido!» [Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος!] των Σέρχιο Ορτέγα και Κιλαπαγιούν (1973). Το τραγούδι είναι ένα από τα πολλά που γράφτηκαν μεταξύ ’69 και ’73, λίγο πριν από την πτώση της κυβέρνησης του Σαλβαδόρ Αλιέντε. Ο Φρέντερικ Ρζέφσκι συνέθεσε τις παραλλαγές του το 1975 ως φόρο τιμής στον αγώνα του χιλιανού λαού ενάντια στο καταπιεστικό καθεστώς που ακολούθησε. Ανοίγοντας τη συναυλία, ο συνθέτης θα ερμηνεύσει δύο κομμάτια του Κορνήλιους Κάρντιου.
Cornelius Cardew: Thälmann Variations και We sing for the future!
Frederic Rzweski: The People united will never be defeated!
Frederic Rzewski πιάνο

All the in-between spaces

9 Μαΐου | 20:30-23:00
Μια σειρά από συναυλίες και δράσεις σε διάλογο με την αρχιτεκτονική των εσωτερικών χώρων του Μεγάρου. Στα φουαγέ και στους «ενδιάμεσους» χώρους, οι συναυλίες θα αναδείξουν την ηχητικότητα ολόκληρου του κτιριακού συμπλέγματος, πέραν των ήδη γνωστών μουσικών αιθουσών. Με τον τρόπο αυτό δίνεται έμφαση στη σημασία και το ρόλο της αρχιτεκτονικής στην αντίληψη και την εμπειρία της μουσικής εκτέλεσης, ενώ παράλληλα εξετάζεται η έννοια του «ιδεώδους» μουσικού περιβάλλοντος όπως και τα ήθη, οι κανόνες και οι ιεραρχίες που αυτό συνεπάγεται.
Σύλληψη-Επιμέλεια: Paolo Thorsen-Nagel & documenta 14
20:30-21:00 Mette Henriette (Φουαγέ Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης)
21:00-21:45 Katalin Ladik (Οβάλ σκάλα)
21:45-22:30 Pina Bounce (Οβάλ σκάλα)
22:45-23:30 Πάνος Χαραλάμπους (Σκάλες μεταξύ αιθουσών Νίκος Σκαλκώτας και Banquet)
Είσοδος ελεύθερη

Graciela Paraskevaidis

 26 Μαΐου | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος | 20:30
Συνθέσεις της Graciela Paraskevaidis και του Ιάννη Ξενάκη, από τους dissonArt Ensemble

 H Graciela Paraskevaidis, μια από τις εξέχουσες συνθέτριες της Λατινικής Αμερικής, με ελληνικές ρίζες, κέρδισε διεθνή αναγνώριση ως εκπρόσωπος της γνήσιας Πρωτοπορίας. Το πρόγραμμα που προτείνουν οι dissonArt Ensemble για το Μέγαρο και την documenta 14, εξερευνά την παράλληλο ανάμεσα στο ορχηστρικό “libres en el sonido” και σόλο έργα της Paraskevaidis, από τη μια πλευρά, και το έργο «Ιχώρ» του Ιάννη Ξενάκη, από την άλλη.
Graciela Paraskevaidis:
Τa, για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, πιάνο
dos piezas para oboe y piano, για όμποε και πιάνο
dos piezas para piano, για πιάνο
Suono Sogno για βιολί
Il remoto silenzio για βιολοντσέλο
Mas fuerza tiene για κλαρινέτο
Libres en el sonido presos en el sonido για ενόργανο σύνολο
Ιάννης Ξενάκης: Ιχώρ για τρίο εγχόρδων

Jakob Ullmann: Όρος μετέωρος
 

19 Ιουνίου | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος | 21:00
Δραματικό απόσπασμα με τον Ευριπίδη και τον Αισχύλο. Mια μίνι όπερα που δημιουργήθηκε για τον εορτασμό των 100ών γενεθλίων του σιδηροδρομικού σταθμού Gare du Nord στα γερμανοελβετικά σύνορα. Το πρότζεκτ, το οποίο αναπτύχθηκε γύρω από την ιστορία του σταθμού, φέρνει στο φως σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του χώρου αυτού κατά τα χρόνια του ναζιστικού καθεστώτος και θέτει το ζήτημα του διωγμού και των συνόρων εν γένει. Για τη σύνθεσή του, ο Ούλμαν επέλεξε να διευρύνει την έννοια των συνόρων αντλώντας έμπνευση από τον Ευριπίδη και τον Αισχύλο, ιδιαίτερα από τις Ικέτιδες.
Jakob Ullmann: Όρος μετέωρος, δραματικό απόσπασμα με τον Ευριπίδη και τον Αισχύλο. Συμμετέχουν: Christiane Mikoleit σοπράνο, Molly McDolan κυνηγετικό όμποε, Conrad Steinmann αυλός, Δημήτρης Δεσύλλας κρουστά, Κyklos Ensemble τρίο εγχόρδων, Χορωδία Phønix16
 

Éliane Radigue: Naldjorlak για βιολοντσέλο

 

20 Ιουνίου | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος | 21:00

Η Ελιάν Ραντίγκ είναι γαλλίδα συνθέτις, γνωστή για τις περίπλοκες, καθηλωτικές συνθέσεις της με τη χρήση του συνθεσάιζερ Arp 2500. Έπειτα από 30 και πλέον χρόνια ενασχόλησης με την ηλεκτρονική μουσική, το 2001 άρχισε να γράφει για ακουστικά όργανα. Το πρώτο της ακουστικό έργο, το Naldjorlak, είναι προϊόν της συνεργασίας της με τον τσελίστα Τσαρλς Κέρτις. Η ανορθόδοξη χρήση του τσέλου καθώς και τα ασυνήθιστα ηχοχρώματα που δημιουργεί υπερβαίνουν τις παραδοσιακές μορφές σύνθεσης και εκτέλεσης φέρνοντας στο επίκεντρο τα χαρακτηριστικά του ίδιου του οργάνου αλλά και το χώρο στον οποίο γίνεται η ερμηνεία.

Παγκόσμια πρεμιέρα. Joaquín Orellana Mejía: Συμφωνία από τον Τρίτο Κόσμο

28 Ιουνίου | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης | 21:00

Από τους σημαντικότερους συνθέτες της Λατινικής Αμερικής, ο Χοακίν Ορεγιάνα ερμηνεύει την πρόσφατη ιστορία και το ηχοτοπίο της Γουατεμάλας μέσα σε ένα φαντασιακό πλαίσιο, καθώς επηρεάζεται από την αποικιοκρατία, τον εμφύλιο πόλεμο, την οικονομική ένδεια και την πολιτισμική ανταλλαγή και καινοτομία, όπως εννοούνται όταν αναφερόμαστε στον Τρίτο Κόσμο.
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Χορωδία Δήμου Αθηναίων, Χορωδία της ΕΡΤ, Παιδική Χορωδία Ωδείου Αθηνών


Julius Eastman – Ερμηνείες σε πιάνο 

4 Ιουλίου | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης |21:00

Τα έργα της Νέγρικης Τριλογίας, που συνέθεσε ο Τζούλιους Ήστμαν στα τέλη της δεκαετίας του ’70, έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή τα τελευταία χρόνια. «Υπνωτικά» ηχοχρώματα επιφέρουν ρήξη με την καθιερωμένη μινιμαλιστική τάση της εποχής που γράφτηκε το έργο, ενσωματώνοντας ποικίλα αυτοσχεδιαστικά και εκφραστικά στοιχεία του συνθέτη. Ωστόσο, η συνθετική σφραγίδα του Ήστμαν δεν εξαντλείται στη χρήση ιδιαίτερων στιλιστικών μεθόδων, προχωρά πιο μακριά, σε μια ιδιάζουσα, εντελώς προσωπική ανάπτυξη της μορφής και της αρμονίας. Το Κουαρτέτο Kukuruz, που επικεντρώνεται στις άπειρες εκφραστικές δυνατότητες του πιάνου που διάνοιξε ο Ήστμαν, αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των έργων του αμερικανού συνθέτη.
Julius Eastman: Stay on it, Evil Nigger, Buddha, Gay Guerilla
Kukuruz Quartett (Philip Bartels, Simone Keller, Duri Collenberg, Lucas Rickli)
Είσοδος ελεύθερη

Έργα του Απόστολου Γεωργίου

8 Απριλίου - 16 Ιουλίου |10:00 - 18:00
Φουαγέ Ισογείου, Πλατείας & Θεωρείων Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης
Οι πίνακες του Απόστολου Γεωργίου μοιάζουν με σκηνές από ταινία. Ο τρόπος που συνθέτει τα έργα του, αφήνοντας ορατή μόνο μια περιορισμένη γωνία, ή ακόμη εστιάζοντας σε λεπτομέρειες –κόβοντας έτσι τα αντικείμενα και τις φιγούρες που απεικονίζονται σε απροσδόκητα σημεία– εντείνει την κινηματογραφική ατμόσφαιρα και διεγείρει την προσμονή για τη συνέχεια. Μια συνέχεια που, στην περίπτωση των έργων του, παραμένει ακαθόριστη και αποκλειστικά στη βούληση των θεατών. Κατά τη διάρκεια των εκατό ημερών της documenta 14, οι φιγούρες του Απόστολου Γεωργίου επισκέπτονται το Μέγαρο, μέσα από μια σειρά ζωγραφικά έργα, διασκορπισμένα στα φουαγέ, κάτω από τους σβηστούς πολυελαίους που φαντάζουν «σαν μνημεία» από ένα κοντινό και, εν μέρει, σουρεαλιστικό παρελθόν. Ένα σύνολο «ζωηρών μετα-επισκεπτών» καλούν τους θεατές να τους ακολουθήσουν μέσα στο κτίριο και να πλέξουν μαζί τους μια νέα αφήγηση. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1952. Σπούδασε αρχιτεκτονική (1971-73) στην Ανωτάτη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών στη Βιέννη, και ζωγραφική (1973-75) στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Φλωρεντία.
Είσοδος ελεύθερη


«Καμπάνια Ψιθύρων» του Pope. L

8 Απριλίου - 16 Ιουλίου | Φουαγέ Πλατείας Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης | 10:00 - 18:00
Whispering Campaign, 2016-17
Έθνος, Άνθρωποι, Συναίσθημα, Γλώσσα, Χρόνος
9.438 ώρες
Μέρος μιας ηχητικής εγκατάστασης και περφόρμανς, που εκτείνεται σε όλη την πόλη.
Είσοδος ελεύθερη

Útiles Sonoros, εγκατάσταση, μεικτή τεχνική, 2017

 

17 Ιουνίου - 16 Ιουλίου | Φουαγέ Πλατείας Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης | 10:00 - 18:00

Ο Χοακίν Ορεγιάνα–ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της Γουατεμάλας, που παρουσιάζει στο Μέγαρο το τελευταίο του έργο, Συμφωνία από τον Τρίτο Κόσμο, σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 28 Ιουνίου– επινοεί και κατασκευάζει ο ίδιος τα «ηχητικά εργαλεία» του, όπως τα ονομάζει. Είναι όργανα που προέρχονται από παραδοσιακά κρουστά της Κεντρικής Αμερικής, ειδικότερα από τη μαρίμπα. Μοιάζουν με γλυπτά, χωρίς να είναι, ενώ ούτε αμιγώς μουσικά όργανα μπορούν να χαρακτηριστούν, εφόσον η χρηστική τους αξία (όπως τονίζει ο ίδιος ο δημιουργός τους) τα καθιστά οργανικά στοιχεία του ηχητικού τοπίου, μέρη της ίδιας της σύνθεσης.
Είσοδος ελεύθερη

 

Πηγή: www.athensvoice.gr